Olycksdagen - vad hände?

 
Innan operation 23 januari 05.55
 
 
En helt vanlig januari dag fast en mycket svartare sådan.
Dagen började precis som den brukar göra med arbete. Jag jobbar som snickare och det oftast ute på Tjörn men nu var inne i Göteborg och renoverade restaurang La Gondola Trattoria på avenyn. 
Egentligen minns jag inte mycket.
Min familj har tagit hjälp och sen förklarat för mig. Det har varit svårt men jag har sakta efter dessa månader börjat minnas.
Klockan hade blivit tre och jag lämnade jobbet lite tidigare än vanligt för ge mig av på vad jag tror och minns var årets viktigaste match. Alingsås var motståndet som låg några poäng framför oss. 
Jag har börjat minnas att vi väldigt gärna ville ta revanch efter några tighta matcher med snöpliga poängtapp.
Jag minns även att lagets eller om jag ska prata för mig själv så var i alla fall mitt mål i huvudet att ta oss förbi just Alingsås och då var vi tvungna att vinna denna viktiga hemmamatch.
 
Som sagt- klockan hade blivit tre. Min polare och lagkamrat Tommy plockade upp mig i stan. Vi åkte hem till honom i Kungälv. Han hämtade kläder och vi bytte några ord med hans pappa. Jag minns hur han önskade oss lycka till och att jag sen stängde igen dörren och sen är det svart!
Senare har jag fått förklarat att vi tydligen blev upplockade av en annan lagkamrat och vän Tobias Karlsson.
Han sa att vi var så jäkla tråkiga. Tommy sov där bak.
Jag bara skrev sms och var hemlighetsfull tydligen.
Vi kom fram. Allt var som vanligt. Man var taggad och hade nu bara fokus på match.
Tommy har berättat att jag, han och Leo var ute på den klassiska promenaden innan uppvärmningen på is.
Matchen drog väl igång och jag antar att allt fortfarande var som vanligt.
Klockan hade tickat in i sista minuten av första perioden.
Mamma som såg allt har berättat att jag förlorade en tekning i anfallszon. Blev lite nedtryckt. Reste mig upp och tog några skär tillbaka som "tredje man hem". Vi låg tydligen under med 2-0. Det var 30 sekunder kvar av första och jag antar att jag ville sätta press på killen som tog burskydd.
På vägen dit faller jag först ner på knäna och sen kommer resten av kroppen.
Mamma på läktaren ska samtidigt förklara för någon vem som är hennes son. Hon hinner säga -  det är han nummer 17 där. Han som ramla nu. Mamma tyckte direkt att det såg väldigt konstigt ut. Jag tog inte emot mig i fallet. Jag gled sakta på isen och träffade tillsist sargen. Mamma väntade på tecken från mig och tänkte- res på dig Tobbe, res på dig medans hon räknade till 3!
Jag visade inga tecken så hon skyndade ner och var först ut. Tobias Karlsson var där också. Han försökte få kontakt med mig. Jag var helt blå i ansiktet och mamma såg fragman runt munnen.. 
Jag hade svalt tungan i smällen. Mamma drog ut tungan och frigjorde andningsvägar.
Sen pågick fullt räddningsarbete med många kompetenta människor som också räddade mitt liv i all bedrövelse. 
Man befarade att nacken var skadad men var ändå tvungna att vända på kroppen försiktigt.
Under väntan på ambulanspersonal och helikopter så pågick det väldigt länge hjärt och lungräddning. 
Från början fanns det ingen puls. Varken på hals, handled eller ljumske. Man kände efter igen lite senare i ljumsken och kunde då hitta lite puls. Dom andra kände efter på respektive ställe och det fanns även puls där.
Det var antagligen kaos i hallen och inte många förstod vad som hände och många undrade nog hur det gick där nere. Men med någorlunda goda hopp i vissas huvuden lämnar jag med helikopter till Sahlgrenska sjukhuset.
 
Inne på sjukhuset får mina föräldrar beskedet att deras son brutit nacken, att han ligger i respirator men att det är eran Tobias och han är helt klar i huvudet! 
 
Innan operation 23 januari 06.07
 
#1 - - Kristoffer Kandevik :

Tjenna
har sett din blogg kommma upp på FB över allt härligt att se dina inlägg å att du kämpar med multitaskingen på träningsmaskinen å kommer frammåt å närmare ditt mål önskar dej lycka till i din resa dit du kommer klara det fortare än du tror du är en kämpe hejja hejja mvh Krille Kandevik

#2 - - Anonym:

#3 - - carolina:

Tänk att du delar med dig så här öppet för oss alla - man blir ödmjuk. Det låter som en väldigt intensiv och traumatisk dag för er alla. Önskar jag hade något "smart" att säga, men allt känns så fjuttigt till dina ord.

#4 - - Elisabeth Wikberg:

Härligt att följa dina ord och tankar. Du skriver strålande. Kram

#5 - - Anonym:

Känner dig inte men vill ändå säga att du verkar vara en fantastiskt stark människa . Är övertygad att du kommer dit du vill!

#6 - - Johan Nyholm :

Kul att du bloggar, ska bli intressant att följa din resa.
Du verkar vara en kämpe,så fortsätt kämpa ,vi är många som stöttar dig.

#7 - - Johan Nyholm :

Kul att du bloggar, ska bli intressant att följa din resa.
Du verkar vara en kämpe,så fortsätt kämpa ,vi är många som stöttar dig.

#8 - - Anonym:

Ser som
L

#9 - - Anonym:

Skönt att du skrivet detta nu och bra för alla som vill veta vad som hänt. Vad bra du skriver😊 kram. Irre

#10 - - Anonym:

Ser som andra att din blogg länkas på Facebook. Känner dig inte heller, men det är fint att du delar med dig. Ser fram emot att följa din utveckling, vilken jag är övertygad kommer ske eftersom du verkar vara en riktig kämpe.

#11 - - Stig Svanström :

Ring mig på 070 590 24 53

Ska vi prata jag och du jag är nu 52 år har barn varit ledare i idrott o och hattat alla idioter som kam och vet
Fy fan vilken ångest jag hade
Ring mig 😘😎

#12 - - Pia Olsson:

Min 11-årige son Isak var på matchen. Han kom hem och berättade att det hänt en olycka, och att helikoptern kommit och hämtat Tobbe (som är en förebild för alla i hans lag). "Nej, men vad tråkigt,svarade jag honom." "Ja, mamma, de gjorde så här på honom" sa han och beskrev kompritioner. Från det ögonblicket frös allas liv här i Rönnäng. Det finns ingen här som gått oberörd för vad som hänt dig. Det är därför väldigt rörande att läsa om din historia och förstå att du inte är någon vanlig person. Du är fortfarande den där förebilden för killarna i Isaks lag, men också min!

#13 - - Pia Olsson:

Min 11-årige son Isak var på matchen. Han kom hem och berättade att det hänt en olycka, och att helikoptern kommit och hämtat Tobbe (som är en förebild för alla i hans lag). "Nej, men vad tråkigt,svarade jag honom." "Ja, mamma, de gjorde så här på honom" sa han och beskrev kompritioner. Från det ögonblicket frös allas liv här i Rönnäng. Det finns ingen här som gått oberörd för vad som hänt dig. Det är därför väldigt rörande att läsa om din historia och förstå att du inte är någon vanlig person. Du är fortfarande den där förebilden för killarna i Isaks lag, men också min!

#14 - - Pia Olsson:

Min 11-årige son Isak var på matchen. Han kom hem och berättade att det hänt en olycka, och att helikoptern kommit och hämtat Tobbe (som är en förebild för alla i hans lag). "Nej, men vad tråkigt,svarade jag honom." "Ja, mamma, de gjorde så här på honom" sa han och beskrev kompritioner. Från det ögonblicket frös allas liv här i Rönnäng. Det finns ingen här som gått oberörd för vad som hänt dig. Det är därför väldigt rörande att läsa om din historia och förstå att du inte är någon vanlig person. Du är fortfarande den där förebilden för killarna i Isaks lag, men också min!

#15 - - Pia Olsson:

Min 11-årige son Isak var på matchen. Han kom hem och berättade att det hänt en olycka, och att helikoptern kommit och hämtat Tobbe (som är en förebild för alla i hans lag). "Nej, men vad tråkigt,svarade jag honom." "Ja, mamma, de gjorde så här på honom" sa han och beskrev kompritioner. Från det ögonblicket frös allas liv här i Rönnäng. Det finns ingen här som gått oberörd för vad som hänt dig. Det är därför väldigt rörande att läsa om din historia och förstå att du inte är någon vanlig person. Du är fortfarande den där förebilden för killarna i Isaks lag, men också min!

#16 - - Linus Åhgren:

Tjena Tobbe! Tänkte bara passa på att säga att jag följer din resa här på bloggen, läser varje inlägg du skriver. Vill önska dig all lycka, fortsätt kämpa kingen!
//Gammal Bohuslän-Dal lagkamrat

#17 - - En följare:

Lycka till!
Du är en kämpe som sprider ett väldigt bra budskap till folk som läser din blogg. Spelar ingen roll vad som har hänt någon det är målet som får en att kämpa vidare!
Sluta inte kämpa, det finns många som tror på dig!

#18 - - En följare:

Lycka till!
Du är en kämpe som sprider ett väldigt bra budskap till folk som läser din blogg. Spelar ingen roll vad som har hänt någon det är målet som får en att kämpa vidare!
Sluta inte kämpa, det finns många som tror på dig!

#19 - - Martin:

Bra skrivet Tobbe! Vet hur jobbigt detta är för dig och att samtidigt otroligt orka och kunna dela med dig är helt otroligt!

#20 - - Martin:

Bra skrivet Tobbe! Vet hur jobbigt detta är för dig och att samtidigt otroligt orka och kunna dela med dig är helt otroligt!

#21 - - Anonym:

Stay strong <3

#22 - - Jenny:

Ska bli spännande att följa din blogg. Kämpa på!

#23 - - Anonym:

http://www.youtube.com/watch?v=UdqKetQ_sz0

#24 - - Vendela:

Tänker på dig,fortsätt kämpa!

#25 - - Linna:

Åh vad härligt pepp man blir av dig ändå! och vad härligt med en verklig blogg.
Jag tycker såklart det är hemskt tråkigt att höra om din olycka men tycker det är så starkt av dig att berätta och skriva om den.
massa styrke kramar!

#26 - - K.Ljung:

Jag tror på dig🍀
finns inga ord som är tillräckligt starka när jag vill önska dig fortsatt styrka.... Jag vill från min familj önska dig och dina nära all lycka och kraft.
Att läsa din berättelse visar din styrka.
Vårt varmaste lycka och kraft till dig.🍀🍀🍀🍀
Ljung, Skärhamn

#27 - - Lisa Kristiansson:

Tobbe, det är så fint av dig att berätta om din vardag i din blogg. Keep fighting💕

#28 - - Lena Hellqvist:

Att beskriva olyckan och det du går igenom är oerhört svårt för de flesta av oss, men på det sätt du gör det på tar verkligen läsaren (mig) med in i situationen och man kan verkligen känna vad du och dina nära och kära går igenom. Jag vill att du ska veta att du inspirerat så många med din historia och du är så stark som orkar dela med dig av dina tankar. Stor lycka till dig på vägen och fortsätt kämpa som du gör så kommer du att nå långt! Vinnar instinkten lämnar en aldrig.

#29 - - Lena Hellqvist:

Att beskriva olyckan och det du går igenom är oerhört svårt för de flesta av oss, men på det sätt du gör det på tar verkligen läsaren (mig) med in i situationen och man kan verkligen känna vad du och dina nära och kära går igenom. Jag vill att du ska veta att du inspirerat så många med din historia och du är så stark som orkar dela med dig av dina tankar. Stor lycka till dig på vägen och fortsätt kämpa som du gör så kommer du att nå långt! Vinnar instinkten lämnar en aldrig.

#30 - - Hanna:

Tack för att du delar med dig av ditt liv och tankar här. En sådan otroligt och ofattbar resa du har gjort/är på. Allt jag egentligen kan säga är väl:
Lycka till i framtiden! Hoppas du får komma tillbaka till isen, på något sätt. Styrkekramar från Frankrike

#31 - - tommy:

måste vart en chok att vakna så :(

#32 - - emiliesbeauty:

Usch, så hemskt!